Budući da nema presudan uticaj
na delovanje nervnog sistema, jedna umnogome zbunjujuća manifestacija duševnog života
ostala je do danas po strani od glavnog toka istraživanja u psihologiji i srodnim
disciplinama. Pa ipak, u „Psihopatologiji svakodnevnog života” Frojd je ovo
iskustvo svrstao u „kategoriju čudesnog” i upozorio da „tema zaslužuje najpažljivije
razmatranje”. U psihoanalizi se pojava ponekad tumači kao izraz želje za ponavljanjem
prošlog iskustva - ali ovog puta sa ishodom koji više zadovoljava.
U svakom slučaju, fenomen već
viđenog opisan je u umetničkoj književnosti znatno ranije nego što je, krajem
19. veka, francuski istraživač parapsiholoških fenomena Emil Boarak skovao
danas odomaćeni termin – deža vi. Čini se da je iskustvo bilo izuzetno blisko
Čarlsu Dikensu, koji ga u „Davidu Koperfildu” pominje u dva navrata. Na jednom
mestu, u 39. poglavlju romana, pisac veli: „Svima nam je poznato iskustvo sa
osećanjem koje nas povremeno obuzme - da je ono što vidimo i činimo ranije već
bilo rečeno i učinjeno, da smo u davnoj prošlosti već bili okruženi istim
licima, predmetima i okolnostima, da savršeno dobro znamo šta će sledeće biti
rečeno, kao da se toga iznenada prisećamo.”
U „Psihologiji fenomena deža
vi” - jednoj od svega nekoliko do danas objavljenih, akademski utemeljenih knjiga
posvećenih ovoj pojavi, istraživač sa Univerziteta u Johanesburgu Vernon Nep je
1983. godine deža vi odredio kao „bilo koju subjektivno neodgovarajuću
impresiju podudarnosti sadašnjeg iskustva sa neodređenom prošlošću”.
Švajcarski psiholog Artur Fankhauzer
poziva se na istraživanja koja pokazuju da oko jedne trećine ljudi ima takva
iskustva, kao i da su iskustva učestalija i intenzivnija u ranom uzrastu,
otprilike između 15. i 25. godine:
- Ova iskustva su - navodi
Fankhauzer u članku „Tri tipa deža vi” iz 1995. godine - najčešće, ako ne i
uvek, povezana sa vrlo banalnim događajima. No ona su u isto vreme toliko upečatljiva
da sećanje na njih ne bledi godinama posle toga. Još jedna crta sa kojom su svi
saglasni jeste izuzetna podudarnost pojedinosti svih čulnih senzacija. Kada se
nalazite usred ovog iskustva, svesni ste da je sve u potpunoj saglasnosti sa vašom
„memorijom”tog događaja.
Osećaj je uglavnom kratak - najčešće
traje svega nekoliko sekundi, ali u patološkim slučajevima je produžen. Ponekad
se pojavljuje neposredno pre napada epilepsije temporalnog režnja mozga.
Poznati neurohirur Vajlder Penfild je 1955. izveo eksperiment u kome je električnom
strujom stimulisao temporalni režanj, što je kod 8 odsto ispitanih uzrokovalo
„memorije”. Uočene veze ovakvog tipa dovele su do pretpostavke da je "već
viđeno" naprosto neurološka anomalija - posledica neodgovarajućeg električnog
pražnjenja u mozgu.
Ovo
međutim teško da bi zadovoljilo privrženike pseudonaučnog objašnjenja, koji se
pozivaju na prekognitivne snove, vremenska zakrivljenja, paralelne univerzume
ili „tahjone” - čestice sposobne da putuju unazad kroz vreme. Sa parapsihološkog
stanovišta, deža vi se najčešće opisuje kao mogućnost da se zaviri u prethodnu
inkarnaciju. U ovom tumačenju ima poteškoća, budući da bi fenomen više
odgovarao krajnje specifičnom konceptu reinkarnacije - antičkoj kosmološkoj
ideji o „večitom vraćanju istog", koju je preuzeo Niče, tvrdeći da je sve što
se zbiva deo beskrajnog ponavljanja ciklusa događaja.
Kao vruća tema među francuskim
psiholozima devedesetih godina 19. veka, pojam deža vi bio je dovoljno poznat
Marselu Prustu, koji ga izričito pominje u „Traganju za iščezlim
vremenom". Pa iako nijedan pisac pre Prusta nije došao na ideju da od
kompleksne, sa osetima udružene memorije načini središnje gradivo svoga dela,
pojam deža vi ne treba brkati sa onim što je docnije postalo poznato kao Prustov
efekat - nehotično oživljavanje sećanja i sa njima povezanih emocija kao
odgovora na čulnu senzaciju mirisa. Komad madlenice umočen u čaj, koji je
Prusta kasnije podstakao da napiše osam tomova, iznedrio je zatomljenu memoriju
bez posredovanja svesne volje ili intelekta. No, za uglavnom prozaične sekvence
koje otkriva fenomen deža vi, i voljno usredsređenje i čulni podsticaj
podjednako su bezuspešni „okidači”.
Pozivajući se na hipotezu
holandskog psihijatra Hermana Snoa, publicista Džems Geri u kratkom napisu
objavljenom u magazinu „Tajm” u maju 1997. godine navodi kako bi jedan od
modela za moguće objašnjenje mogao biti hologram:
U hologramu, vrsti trodimenzionalne
fotografije, svaka tačka slike sadrži sve neophodne podatke potrebne da bi se
slika rekonstruisala kao celina. Čak i najmanji fragment daće celovitu sliku.
Ali što je manji fragment, slika će biti manje oštra. Ako su sećanja doista
pohranjena u mozgu kao hologrami, svaki delić memorije sadrži sve potrebne čulne
i emocionalne podatke za oživljavanje celovitog izvornog iskustva. Jedinstveni
detalj - zvuk dečijeg glasa ili miris nečijeg odela - u stanju je da evocira
kompletnu zapamćenu scenu. Deža vi se dešava kada detalj sadašnjeg iskustva
tako intenzivno podseća na detalj iz ranijeg iskustva da se utisak pobrka. Kao
rezultat ove zamene, mozak sadašnji trenutak registruje kao prošlost.
Jedan drugi neurobiološki pokušaj
objašnjenja pretpostavlja grešku u „tajmingu” perceptivnog i kognitivnog
procesa. Čulna informacija se nekom omaškom prestrojava na svom putu ka
memorijskom skladištu i stoga se ne percipira trenutno. Ovo kratko zakašnjenje
uzrokuje senzaciju istovremenog "doživljavanja" i "sećanja"
na neki događaj.
Pa ipak, svoditi upečatljivo duševno
iskustvo isključivo na ravan fiziologije ponekad znači oglušiti se o složenu
prirodu egzistencije. Vatrene ispovesti junaka Dostojevskog i smotrene
kontemplacije Tomasa Mana teško se mogu objasniti nivoom adrenalina ili
serotonina u krvotoku autora. „Sve odlazi, sve se vraća, večito se kotrlja točak
bića” - pisao je Niče u „Zaratustri”. A nešto dalje: „Vratiću se, s ovim Suncem,
s ovom Zemljom, s ovim orlom, s ovom zmijom - ne u novi život ili bolji život
ili srećan život; vraćaću se večno ovom jednom te istom životu, u najvećem i u
najmanjem, da ponovo učim večito vraćanje istih stvari.”
Ničeova ideja nije slavila učmalost,
već, paradoksalno, njenu suprotnost - pozivala je da se oduševljeno prigrle svi
aspekti života i da se u svakom trenutku načini najbolji mogući izbor.
Rastvarajući na kratko kapiju „već
viđenog”, možda nas varničenje u temporalnom režnju mozga isto tako, skupa sa
Frojdom, upozorava da „tema zaslužuje najpažljivije razmatranje".
Нема коментара:
Постави коментар